Hurtigruten påvirker kundebasen sin

Bilde hentet fra https://www.hurtigruten.no/skip/ms-nordlys/

Bedrifter og virksomheter ønsker ofte å påvirke kundebasen sin ut i fra forskjellige interesser og ønsker. Ofte søker virksomheter etter å finne en relevant plattform for virksomhet og brukere, slik at de kan bruke markedsføring innhold for å «utløse» en handling. I dette blogginnlegget vil det belyses om hvilke plattformer Hurtigruten AS kan bruke, som relevante plattformer for å sette i gang med markedsførings innholdet de ønsker å nå kundebasen sin med. Slik at virksomheten kan utløse en ønsket handling.

Hvilke plattformer er relevante?

Dagens samfunn er sterkt preget av sosiale medier og virksomheter lærer stadig å tilpasse markedsførings innholdet for å oppnå ønskede handlinger hos målgruppene de sikter til. Spørsmålet lyder følgende: hvilke plattform er relevant for Hurtigruten AS? For å besvare dette må vi først se nærmere på hva slags virksomhet Hurtigruten først og fremst er. Hurtigruten er et norsk rederi som tilbyr oppdagelsesreiser med ekspedisjonsskip og operer ved den norske kysten. På bakgrunn av dette ser vi allerede hvor viktig plattform valg for Hurtigruten kan være så hvor vil det være relevant å markedsføre for Hurtigruten? Instagram og Facebook er kanskje de største sosiale medie selskapene som brukes av norske innbyggere. Her kan det være stor relevanse for selskapet og utgi markedsførings innhold til å treffe spesifikke brukere (målgrupper).

Bilde hentet fra: https://www.howtogeek.com/776054/how-to-unlink-facebook-and-instagram/

Et forslag til markedsførings innholdet kan være å skape en tekst for å fremme en utløsende handling hos brukere. Hvordan kan Hurtigruten skape denne teksten? Eksempelvis vet vi at Hurtigruten er veldig opptatt av bærekraftig utvikling innen bedriften og utenfor bedriften ved at kontinuerlig jobber med interesseorganisasjoner, forskere, og samarbeider med andre virksomheter for å utvikle teknologi. Hvis for eksempel markedsføring innholdet er rettet spesifikk mot en målgruppe som unge mennesker/voksne, om å engasjere de til å ta bærekraftige tiltak for å redusere forurensning. Da kan en artikkel via disse plattformene om forurensing, en video om teamet eller bilder være sterk utløsende for å fremme handlinger hos målgrupper. Det kan være sterke trender ved slike markedsføring innhold ved at det går viralt. Eksempelvis ble det laget en Netflix serie om havforurensning (seaspiacy) og hva det kan bety for samfunnet vi lever i (se link under). Dette er bare ett av få tiltak en bedrift kan gjøre og det er bare kreativiteten som står i veien for hva man kan innlemme i en markedsførings kampanje.

https://www.seaspiracy.org

Kilder:

https://www.seaspiracy.org

https://www.hurtigruten.no/om-oss/nyheter/livsnerven/

http://viewer.zmags.com/publication/095422a2#/095422a2/10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.