How to – Google Analytics

Bilde hentet fra https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/prepare-for-future-with-google-analytics-4/

I dette semesteret har vi blitt introdusert til Google Analytics for bloggen vår og for nettbutikken vi har laget. Analyseverktøyet Google Analytics gir deg god innsikt i data og statistikk som kan bygge ditt beslutningsgrunnlag overfor viktige avgjørelser. I dette innlegget skal vi forklare kort hva Google Analytics er og hvordan vi kan bruke det.

Kort om Google Analytics

Som forklart i innledningen er Google Analytics et analyseverktøy som gir verdifull innsikt om hva som skjer på din nettside. Analyseverktøyet gir deg verdifull informasjon som:

  • Hvem som besøker nettsiden
  • Hva de besøkende gjør på nettsiden din
  • Hvor trafikken til nettsiden din kommer fra
  • Hva som er viktig eks: salg, om kampanjer fungerer.

Dette kan da være mye informasjon å tolke, men til gjengjeld kan denne innsikten være differansen mellom en vellykket nettside, og en ikke så vellykket nettside. Google Analytics er gratis å bruke og du trenger kun å legge inn et «script» for å få det implementert på din nettside. Verdens mest brukte analyse verktøy Google Analytics har vært på markedet i en god stund, og kommer stadig med nye oppdateringer/funksjoner.

Hvordan bruke Google Analytics

For å ta i bruk av analyseverktøyet Google Analytics, må vi først opprette en konto og følge en enkel prosess som presentert her:

  • Logg inn på Google Analytics med din Google konto (Opprett en Google konto hvis du ikke har en)
  • Klikk på administrasjon/admin knappen på skrivebordet helt til venstre
  • Opprett en konto eller lag en konto
  • Legg til navn, URL, og bedrift på nettsiden du vil spore
  • Legg til en visning i «Propety» (Nettsiden du ønsker å spore)
  • Legg til sporingskoden/Tracking ID under «Head» taggen på nettsiden
  • Test om loggingen er i gang og sjekk ut på Google Analytics om alt fungerer

Bruk rapportene

På plattformen finner vi en del funksjoner, rapporter og andre nødvendige verktøy som kan være nyttige for din nettside. Det mest generelle som også kan være det viktigste å vite, er funksjonen og bruken av de forskjellige rapportene. Blant annet har vi målgrupper, der vi kan se hva slags målgruppe segmenter vi kan kategorisere de besøkende til. Vi kan for eksempel se hvor mange som besøker nettsiden, nye brukere, kjønn, aldersintervaller, geografisk plassering, og interesser.

Bilde hentet fra google

Sanntid rapporten viser for eksempel hvor mange brukere som er på nettsiden din i løpet av de siste 30 minuttene eller til sanntid. Her ligger det også informasjon om demografisk område, hvor de trykket for å komme fram til nettsiden din, hvilke sider som blir besøkt.

Den tredje rapporten jeg tar for meg er konverteringer. Denne viser altså hva med hvilke konverteringer du oppnår best resultater med. En konvertering vil si en predefinert relevant handling som telles ved at noen foretar seg noe inne på nettsiden. Eksempelvis ved nettbutikken vår er det viktig å vite hvor mange som bruker kontaktskjema dermed er dette viktig å måle for å øke konverteringsraten.

Atferd er en rapport som også er relevant for å måle hvordan blant annet de besøkende oppfatter nettsiden. Her får man relevant informasjon på blant annet hvor lenge en er på nettsiden eller for eksempel en spesifikk side. Ved denne rapporten får man relevant innsikt overfor hvilke sider og kategorier som er besøkt i løpet av en gitt tidsperiode. For eksempel kan man ved denne rapporten finne ut hvilke sider som leses mest, hvilke sider som besøkes mest og få verdifull informasjon på hva som «engasjerer» de besøkende.

Brukeranskaffelse er den siste rapporten vi tar for oss og kanskje den viktigste rapporten man kan bruke for nettsiden sin. Spesielt er denne viktig hvis man har lite trafikk på nettsiden din fordi denne forklarer oss hvordan vi kan øke trafikken. Vi for innsikt i hvordan besøkende faktisk kommer til oss. Er det via direkte søk? Hvis ja hvordan skal vi definere denne gruppen og hvordan kan vi øke denne gruppen? Dette er som regel besøkende som har skrevet domene navnet ditt direkte i nettleser. Indirekte metoder ved for eksempel Email eller ved at besøkende må søke deg opp via Google. Dette forklarer oss om for eksempel kampanje føring via Email fungerer godt eller om det er lett å søke etter nettsiden vår via søkeresultater (også kalt organisk søk). Betalte annonser: Har de besøkende kommet fram til nettsiden vår som følge av vellfungerende betalte annonser? Dette er da besøkende på nettsiden som har kommet fram til nettbutikken/nettsiden som følge av annonser vi har betalt for å plassere. Sosiale medium: Hvilke sosiale kanaler er det som konverterer besøkende om til brukere av nettsiden vår? Hvilke sosiale medier er det som skaper mest trafikk på nettsiden vår og hvilke sosiale kanaler er det som øker konverteringsraten mest? Dette er spørsmål som kan besvares i denne rapporten ved å måle de forskjellige rapportene med denne rapporten.

Ulemper ved GA

Selvom Google Analytics er et kjempe kjekt analyseverktøy som brukes av flere hundre tusen hvis ikke millioner av mennesker, byr det også med problemer. Det er viktig å vite at informasjonen man får fra GA kan være verdifull og svært viktig for din nettside i å bli en «vellykket» nettside, men analyseverktøyet er dessverre ikke «perfekt». Eksempelvis kan visse programmer forstyrre Google Analytics ved brukere som blokkerer Google Analytics informasjonskapsler. Dette vil da føre til at man ikke får informasjon om disse brukerne/besøkende noe som kan føre til mangel på informasjon og data. Andre nett utvidelser eller personverninnstillinger kan forstyrre data nøyaktigheten til Google Analytics og skape «ujevn» data/informasjon. En annen viktig faktor er at det er lett å havne i «fallgruver» når man bruker Google Analytics. Dette vil si at man kan bruke rapportene for eksempel feil, ved å misforstå hva dataene faktisk sier til deg. Det kan dermed være misledende for en uten kompetanse innen dette feltet, og samtidig vil ikke all data nødvendigvis bety «god» data. Eksempelvis er det ingen fra sorteringer av roboter eller «edderkopper» på analysen og man kan enkelt misforstå informasjonen i følge https://www.novicell.no. Heldigvis kan man redigere på dette i innstillinger men dette ligger veldig godt skjult.

Vi avslutter dette blogginnlegget ved å legge til en Youtube video som forklare Google Analytics veldig enkelt:

Kilder:

En kommentar om “How to – Google Analytics

  1. Hei Basit! Knallbra innlegg, mye god informasjon! Jeg savner flere skjermbilder innledningsvis, og kanskje flere konkrete eksempler på nyttige rapporter. Jeg synes også du bør fikse URLene til blogginnleggene dine, nå ser de slik ut: https://www.basitkhan.no/?p=172
    … men du kan endre fra «p=…» til tittelen på innlegget. Søk etter hvordan på Google 😉
    Gleder meg til å følge med videre!
    Mvh Marius

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.