Sosiale medier påvirker forbrukeradferden

Ofte kjøper vi ting som vi ikke egentlig trenger, impulsive kjøp blir påvirket av sosiale medier og setter i gang en stadig raskere kjøpsprosses enn vi hadde før. Hva er det med sosiale medier som gjør at vi kjøper disse varene og bidrar til økte impulsive kjøp?

Sosiale medier forer deg med reklame

(Bilde hentet fra https://www.digi.no/artikler/rapport-halvparten-av-voksne-far-nyheter-fra-sosiale-medier-br/513596)

Under pandemien la jeg merke til hvordan jeg var avhengig av sosiale medier, spesielt ettersom det var en nedstengning av samfunnet vi lever i. Jeg vil påpeke hvordan sosiale medier fikk meg til å ta en kjøps beslutning på noen minutter bare.

Under pandemien var jeg konstant på disse applikasjonene og en av tingene jeg så mest på var klær for etter-pandemi tider. Algoritmene i disse sosiale mediene er basert på informasjonskapsler som lagrer dine søk, og dermed vil vise «relevant» reklame for deg som forbruker av disse applikasjonene. Bare noen minutter etter å ha sett på klær fikk jeg opp en reklame som viste at det var rabatt og tilbud på flere forskjellige plagg på butikkens nettside. Det tok meg bare noen minutter før jeg allerede hadde trykket på legg til i handlekurv og lagt inn detaljer for bankkortet.

Så hvordan skjedde dette?

Et av verdens største kommunikasjonsverktøy er ikke bare for kommunikasjon mellom forbrukere av de forskjellige applikasjonene, men også for bedrifter til å nå potensielle nye kunder. Kjøpsprosessen for forbrukere består nemlig av 5 deler som sosiale medier dekker veldig godt, nemlig 1.erkjennelse av behov: der i mitt tilfelle var det å oppgradere min garderobe. 2.Interesse: ved at jeg aktivt søkte etter forskjellige typer klær, 3. Vurdering av behov: hva jeg likte av merker og om jeg trengte det. 4. kjøps beslutning: Der jeg innså og besluttet å få behovet mitt løst. 5. Tanker etter kjøpet: om jeg var fornøyd eller ikke.

Ved sosiale medier opptrappet det nemlig denne prosessen ved å vise til reklamer som var relevante for meg på grunn av omstendighetene jeg befant meg i. Det er lettere for både små og store bedrifter i å ta «rampelyset», med det mener jeg altså at markedsføringen som følge av algoritmene for disse reklamene man ser på sosiale medier er mer effektive enn noensinne.

I tillegg er det en rekke andre faktorer som fører til et økt konsum hos forbrukere ved at man kan kjøpe varer direkte fra sosiale medier. Produkt anmeldelser, videre markedsføring av produkter ved hjelp av forbrukere og influenser, som enten ved betalt promotering eller som følge av produktets kvalitet, design eller funksjon bidrar til en type markedsføring. Synlighet av produkter og varer som bygger interesse hos forbrukere og fører da til impulsive kjøp og setter i gang kjøpsprosessen.

Kilder:

https://www.gyldendal.no/artikler/beslutningsprosessen-i-forbrukeratferd-slik-tar-forbrukere-en-beslutning/?tags=9546 (27.02.2022)

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/22547/thesis.pdf?sequence=2 (27.02.2022)

En kommentar om “Sosiale medier påvirker forbrukeradferden

  1. Hei Basit

    Et veldig godt innlegg, der du kombinerer svært godt pensum og dine egne erfaringer i beslutningsreisen. I de neste innleggene dine kan du kanskje fokusere litt mer på hvordan du refererer til kildene dine i teksten. Jeg ser frem til å lese flere av innleggene dine!

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.