Vurdering av CDON

Kilde: CDON.no

I dette blogginnlegget vil det skrives om CDON som nettbutikk basert på INEVOS ti vurderingskriterier. CDON er en svensk nettbutikk som selger filmer, musikk, spill, og hjemmeelektronikk og i følge nettsiden selv er en markedsplass med over 1700 forskjellige aktører. INEVO nevner at netthandelen stadig øker i Norge noe som medfører økt konkurranse mellom nettbutikker, der dette blogginnlegget vil ta for seg hvordan CDON håndterer denne konkurransen. Les om INEVOS ti vurderingskriterier her https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

1 Førsteinntrykk

INEVO forklarer hvordan vi kan skape et førsteinntrykk ved 3 spørsmål i løpet av 5 sekunder. Spørsmålene lyder slik:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Når vi først kommer til CDONs hjemmeside ser vi følgende:

Bilde hentet fra CDON.no

Det første spørsmålet belyses allerede ved fargekombinasjonen nettbutikken har valgt å fremstille, nemlig grønn og hvit. Her kan man veldig enkelt gjenkjenne CDONs logo og fargebruk, som gjør det enkelt for kunder å identifisere om man har kommet til riktig sted.

Videre formidler nettbutikken flere forskjellige tilbud med samme fargekombinasjon samtidig som de tilbyr stor sortimentsbredde. Dette viser til hvordan nettbutikken tilbyr et stort utvalg av hva kunden kan velge å gjøre på nettbutikken.

Det siste spørsmålet belyses ved de fire punktene CDON har listet opp på hjemmesiden deres. Altså » Nordens ledende markedsplass», «Leveranser nær deg», «Hos oss kan alle gjøre en bra deal» og sist » Trygg e-handel siden 1999″.

Et tastetrykk på meny knappen viser oss ett siden som «trygt kjøp via CDON». Dette er med på å appellere til troverdighet hos den besøkende og skaper da en trygghetsfølelse overfor beslutningen om «hvorfor man skal gjøre det her».

2 Synlighet

Nettbutikkens synlighet ved å søke på nettbutikken via google for eksempel, viser til at nettbutikken kan anses som svært synlig. Derimot er det vanskeligere å finne nettbutikken ved enkelte søk av produkter som for eksempel ved en gressklipper:

Her ser man hvordan CDON og deres produkter eller annonser ikke er synlige, noe som kan være et forbedringspunkt for nettbutikken. For enkelthets skyld ble ikke alle produkt søk på google tatt skjermbilde av, men selv andre søk som Headset, videospill, støvsuger osv var heller ikke til å se fra CDON via et enkelt google søk. Dermed har nettbutikken dårlig SEO (Search engine optimization) noe som kan medføre til at synligheten rundt produkter de tilbyr er svekket i forhold til konkurrenter. Her snakker vi om potensielt sett store summer, som CDON går glipp av på grunn av synligheten rundt alle de forskjellige produktene de tilbyr.

3 Brukervennlighet

En viktig faktor for nettbutikker er brukervennlighet. For en som besøker nettsiden er det utrolig viktig at siden er satt opp på en intuitiv måte. Dette vil si altså om siden er satt opp på en måte som gjør at målgruppen får innsikt eller direkte tilgang på det de leter etter. På CDON sin hjemme side ser vi blant annet at det er delvis satt opp på en intuitiv måte men at det samtidig er satt mye fokus på annonsene om de forskjellige tilbudene. Her kan det kanskje være større fokus på at frontsiden bør representere en side med informasjon på hvor man kan finne eventuelle produkter man søker etter. Sammenligner vi det med en direkte konkurrent som komplett.no ser vi for eksempel hvordan de har lagt en undermeny, som kategoriserer deres sortimentsbredde og tar kunden dirkete med til den kategorien de ser etter. Derimot er CDON dårlige på dette og pøser på med «tilbud» som ser ut som gamle reklame tilbud man fikk i posten. Det kan være et forbedringspunkt for nettsiden i å kanskje vise til produktene som Komplett.no gjør i form av tilbud i steden for å presentere en «brosjyre» av tilbud på en gammeldags måte. Det siste punktet som bør belyses er brukervennligheten ved mobil nettsiden. Her er siden praktisk talt det samme man ser på PC eller datamaskin men i mindre format og optimalisert for mobilen. Dette er bra ettersom det kan føre til at kunder ikke faller av kjøpsprosessen.

4 Kjøpsprosessen

CDON har en enkel kjøpsprosess som bidrar til at kunder innen nettbutikken føler at det går «smertefritt». Som vist på bilde under er det en standard nå til dags som alle nettbutikker nesten må følge. CDON tilbyr som mange andre ekspress levering, betalingsalternativer som faktura, direkte fra bank, via paypal eller ved visa. Ettersom at kunder får blant annet velge aktører innenfor betalingsløsninger som de stoler på fører det til økt trygghet hos kundene samtidig som det styrker omdømme til bedriften. Dette gjør at kunden har alternativer for betalingsløsninger som kan medføre økt salg utenom at kunden nødvendigvis har penger dagen de kjøper produktet som da skaper muligheter for kunder å «kjøpe» på flere måter. En annen ting som CDON er gode på er å forenkle hele kjøpsprosessen ved at du kan fylle personnummeret ditt slik at nettsiden fyller ut informasjon om adresse, postnummer, leveringssted og alternativer på leveringssteder. Alt i alt er kjøpsprosessen veldig enkel og en god prosess for bedriften.

5 Hastighet og teknologi

For å teste hastigheten til nettbutikken/nettsiden til CDON har verktøyet fra google blitt brukt (Verktøyet finner dere her: pagespeed.web.dev). På skjermbilde under ser dere hvordan CDON fikk en score på 80 av 100 som er veldig bra og som google liker ved å gi økt synlighet ettersom de mener at treige sider svekker brukervennligheten. En score mellom 75 og 89 regnes som særdeles god mens alt under vil bli «straffet» av google ved mindre synliggjøring av siden.

Det ble gjennomført en test for mobilversjonen av nettbutikken og dette viste da samme tall som maskin versjonen viste som tilsier at dette også er bra.

6 Kundetilfredshet

Nettbutikken CDON har i følge Trustpilot en god score i følge deres meningsmål. Trustpilot viser blant annet til hvordan nettbutikken besvarer cirka 80 % av alle negative tilbakemeldinger på produkter, kundeservice og refusjon saker. På bilde ser vi hvordan 68 % mener at nettsiden driver en utmerket jobb mens 15 % svarer på hvordan bedriften gjør en svært dårlig jobb.

En annen faktor å bemerke seg er at CDON tar initiativet om kundeanmeldelser enten om de er negative eller positive noe som indikerer til at de ønsker å forbedre seg stadig.

7 Trygghet

På hjemmesiden til CDON står det tydelig markert hvordan de har vært en trygg E-varehandel side siden 1999. Samtidig har de i menyen vist fram til kundeservice og informasjon rundt områder som betaling, retur, leveranse for å forsikre kunden. Som alle andre nettbutikker benytter også CDON BankID for å verifisere handler. I kundeservice menyen finner man også et kontakt skjema for å nå bedriften ved produkter, betaling, leveranse osv men et punkt CDON kanskje savner er en chatbot som kan være med på forenkle henvendelser som kanskje ikke trenger stor assistanse. Dette ville nok medført en lettere hverdag for både ansatte og kunder som ønsker å få svar på spørsmål de stiller raskt.

8 Kundekommunikasjon

Kundedialog er essensielt for en nettbutikk slik at de til enhver tid vet hvilke behov deres kunder har. CDON har nesten 600.000 følgere eller likes på plattformer som Facebook. Her er det derimot et negativt bilde som blir fremstilt av deres Facebook hjemmeside som viser til frustrerte kunder angående kundeservice, leveranse, og tilbud. Det positive som trekkes ut fra de sosiale plattformene CDON befinner seg på er at de kontinuerlig svarer og prøver å veilede kunder gjennom sosiale medier. Samtidig viser de også til tilbud og nyheter rundt produkter, om bedriften og eventuelle hendelser rundt bedriften. Et forbedringspunkt derimot kan være at de oppretter ett nummer som gjør at kundeservicen først og fremst blir tryggere. Som vist på Facebook siden mangler CDON et telefon nummer for kundeservice noe som gjør kundedialogen veldig vanskelig.

9 Utmerkelser

På nettsiden var det ikke nevnt noe om priser eller utmerkelser. Det eneste som belyses er at de har vært trygge på E-handel helt siden 1999 noe som enten kan tyde til en sertifisering, eller en utmerkelse. Derav er det ingen andre spor av utmerkelser eller priser på nettsiden deres, men på prisjakt.no finner vi to utmerkelser gitt i 2016, og 2014 som de kanskje kunne vist på nettbutikken deres.

10 Konsept og strategi

CDON er altså en nettbutikk for å selge «alt mulig rart». Nettbutikken har et godt konsept i å levere så mange forskjellige varer og har stort sortimentsbredde. Samtidig er strategien tydelig og klar «Hos oss kan alle gjøre en bra deal» som også er slagordet for nettbutikken viser til at strategien er basert på å gi best mulig tilbud. Et punkt derimot som trekker de ned er kundeservicen de tilbyr altså mangelen på kundedialog, problemer med selve kjøpsprosessen og leveransen. Dette trekker ned på vurderingen av bedriften der en såpass stor nettbutikk ikke har en kundetelefon eller kundesenter å ringe til, som viser til liten forståelse overfor kundedialogen som er essensielt å ha. vurdering 3/5.

Kilder:

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

https://www.prisjakt.no/store.php?f=9738#about

https://cdon.no/support/

https://pagespeed.web.dev/

https://blogg.ags.no/test-hastighet-nettside

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.